Politik i gungning.

 
OJ!
 
Jag måste säga att jag nyss såg ett av de mest betydande tv-programmen på väldigt länge.
Det var på SVT och handlade om Sveriges demokrati och dess status. Jag vill verkligen rekommendera 
alla jag känner att faktiskt titta på detta första program i en serie om just vår demokrati. Ni som säger att Ni inte bryr Er angående vår politiks hälsa tycker jag förlorar rätten att gnälla angående densamma.
Se programmet här.
https://www.svtplay.se/video/17391362/lange-leve-demokratin/lange-leve-demokratin-hotet-inifran-sasong-1-hotet-inifran
 
Faktiskt känner jag att jag måste ge en hyllning till alla våra kämpande politiker. De har det rejält tufft. 
Då menar jag såklart de som verkligen brinner för sitt engagemang och vill göra nytta för alla oss andra. 
I riksdagen så vill jag påstå att de flesta verkar jobba hårt trots att de upplever i viss del samma hopplöshet som vi andra kanske gör i vår vardag och på våra arbetsplatser.
 
De brister och fel som vi ibland blir upplysta om via t.ex. medierna är egentligen bara en spegling av samhället i stort. Det finns alltid ytrymme för dåligt omdöme samt felbeslut. Våra riksdagsledamöter är ju också bara människor som vi andra.
 
Det tragiska jag slås av efter programmets slut är att jag gör en direkt koppling mellan politiskt engagemang och viljan att engagera sig i föreningslivet. Det senare har jag själv erfarenhet av, men tröttnade efter att hela tiden trampa i "uppförsbacke". En stor majoritet av de som fortfarande är beredda att engagera sig är minst 50 år och äldre. Det kan inte fortsätta så...
 
Jag kommer följa denna programserie med spänning och ska ta mig en rejäl funderare över mitt engagemang framöver. Det känns rentav fördjävligt att vara med och rasera en fin demokrati som tagit väldigt många år att bygga upp. Man kan inte bara sitta på sin plats och gapa om bättring när man inte vill hjälpa till.
 
Riksdagen som är vår demokratiska maktapparat måste få hjälp att visa vägen för vårt samhälle. Det kommer aldrig att fungera utan folkets stöd!
 
Hoppeti hoppeti!